ذهنِ من و فلسفش

ذهنِ من و فلسفش

کلمات کلیدی

آخرین مطالب

  • ۲۲ تیر ۹۵ ، ۱۱:۱۴ دو.

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

انواع مختلفی از آگاهی وجود دارد. من بر اساس آثار کرادرز*(p. 39, 2005)، کرادرز(2003 ,P. 12)، کرادرز(p. 258,259, 2000)، جنرو**(p. 4, 2004) و مدخل استنفورد سعی کردم درختی از آگاهی را در اینجا ترسیم کنم. شاخه‌های درخت با مطالعات من در طول زمان می‌تواند اضافه شود. همچنین بعضی از شاخه‌های این درخت را در طول زمان سعی می‌کنم توضیح دهم.

دعوای مهم فلاسفه در بحث آگاهی در خصوص آگاهی پدیداری(Phenomenal Consciousness) است. در خصوص دسته‌بندی‌های دیگر آگاهی مثل آگاهی حالت ذهنی(Mental State Consciousness) و آگاهی حیوانی(Creature Consciousness) تقریبا فلاسفه اختلاف نظر جدی‌ای ندارند.

عده‌ای از فلاسفه همچون دیوید چالمرز و رزنبرگ معتقد هستند نمی‌توان از آگاهیِ پدیداری تبیینی فیزیکی ارائه داد و خب در مقابل فلاسفۀ دیگری معتقد هستند می‌توان برای آگاهیِ پدیداری تبیینی فیزیکی ارائه کرد. مخالفان نظریۀ فیزیکیِ آگاهیِ پدیداری معتقد هستند آگاهیِ پدیداری‌ای که به صورت فیزیکی تبیین می‌شود آگاهی در دسترس(Access Consciousness) محسوب می‌شود نه آگاهی پدیداری و استدلال‌هایی را هم در این خصوص اقامه کرده‌اند. اما موافقان تبیین آگاهیِ پدیداری به صورت فیزیکی سعی کرده‌اند به استدلال‌های علیه خود پاسخ دهند. از جملۀ فلاسفه‌ای که به وجود تبیینی فیزیکی در خصوص آگاهیِ پدیداری معتقد هستند می‌توان به: درتسکه، تای و کریک در ارائۀ نظریه FOR، آرمسترانگ و لایکن در ارائۀ نظریۀ HOE، دنیل دنت در ارائۀ نظریۀ HOD ، پیتر کرادرز در ارائۀ نظریه Dispositional HOT، جنرو در ارائۀ نظریۀ  Intrinsic Actual HOT و رزنتال در ارائۀ نظریه Extrinsic Actual HOT اشاره کرد.

*Peter Carruthers
**Rocco Genarro

فاطمه نظریان
۱۰ شهریور ۹۵ ، ۰۲:۰۷ ۱ نظر